Publications/Journal

 


  • Jörissen, B., Bolden, B., Bresler, L., Engel, J., Jeanneret, N., Svendler Nielsen, C., Scheunpflug, A., & Wagner, E. (Eds.). (2023). International Journal for Research in Cultural, Aesthetic, and Arts Education, Vol. 1: Arts Education in Transformative Times: Changes, Challenges, and Chances. Waxmann. https://doi.org/10.31244/ijrcaae.2023.01 (open access)
  • Jörissen, B., Kröner, S., Birnbaum, L., Krämer, F., & Schmiedl, F. (Eds.). (2023). Digitalisierung in der Kulturellen Bildung: Interdisziplinäre Perspektiven für ein Feld im Aufbruch. kopaed. https://doi.org/10.25656/01:26963 (open access)
  • Jörissen, B., Unterberg, L., & Klepacki, T. (Hrsg.). (2023). Cultural Sustainability and Arts Education. International Perspectives on the Aesthetics of Transformation. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-3915-0
  • Ahlers, M., Jörissen, B., Donner, M., & Wernicke, C. (Hrsg.). (2022). MusikmachDinge im Kontext. Forschungszugänge zur Soziomaterialität von Musiktechnologie. Olms. https://hildok.bsz-bw.de/frontdoor/index/index/docId/1366 (open access)
  • Jörissen, B., Rosskopf, C., Rummler, K., Bettinger, P., Schiefner-Rohs, M., & Wolf, K. D. (Hrsg.). (2022). Jahrbuch Medienpädagogik 18: Ästhetik—Digitalität—Macht. Neue Forschungsperspektiven im Schnittfeld von Kultureller Bildung und Medienpädagogik. MedienPädagogik. https://doi.org/10.21240/mpaed/jb18.X (open access)
  • Engel, J., Beach, D., & Jörissen, B. (Eds.). (2020). Cultural Sedimentations – Ethnography on the Materiality and Historicity of Aesthetic Practices (= Ethnography and Education Vol 15 Issue 3). Routledge. 
  • Jörissen, B., Kröner, S., & Unterberg, L. (Eds.). (2019). Forschung zur Digitalisierung in der kulturellen BildungMünchen: kopaed. https://doi.org/10.25656/01:18486 (open access)
  • Jörissen, B., Klepacki, L., Unterberg, L., Engel, J., Flasche, V., & Klepacki, T. (Hrsg.). (2018). Spectra of Transformation. Arts Education Research and Cultural Dynamics. Waxmann.

  • Jörissen, B. (2024). 독일 문화예술교육 분야의 디지털 기술 및 AI 활용 동향 – Trends in the use of digital technology and AI in the field of Culture & Arts Education in Germany. In Korea Arts & Culture Education Service (Hrsg.), 2023 문화예술교육 기획리포트  │디지털기술과 AI (Bd. 2, S. 21–35). Korea Arts & Culture Education Service. www.arte.or.kr (pdf)
  • Jörissen, B. (2023). Digitalization in Cultural, Aesthetic, and Arts Education. International Journal for Research in Cultural, Aesthetic, and Arts Education, Vol. 1: Arts Education in Transformative Times: Changes, Challenges, and Chances(1), 32–36. https://doi.org/10.31244/IJRCAAE.2023.01.06 (open access)
  • Jörissen, B. (2022). Digitale Sympoiesis und kulturelle Resilienz: Alternative Perspektiven auf Digitalisierung im Anthropozän. Vierteljahrsschrift Für Wissenschaftliche Pädagogik, 98(4), 474–489. https://doi.org/10.30965/25890581-09703066
  • Bettinger, P., & Jörissen, B. (2022). Medienbildung. In U. Sander, F. von Gross, & K.-U. Hugger (Hrsg.), Handbuch Medienpädagogik (S. 81–93). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25090-4_10-1
  • Engel, J., & Jörissen, B. (2022). Schule und Medialität. In T. Hascher, T.-S. Idel, & W. Helsper (Hrsg.), Handbuch Schulforschung (3., überarbeitete und aktualisierte Auflage, S. 615–634). Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_28-1
  • Jörissen, B., Schröder, K., & Carnap, A. (2022). Creative and Artistic Learning in Post-digital Youth Culture: Results of a Qualitative Study on Transformations of Aesthetic Practices. In A. Kraus & C. Wulf (Eds.), The Palgrave Handbook of Embodiment and Learning (pp. 367–382). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-93001-1_23
  • Möller, E., Unterberg, L., & Jörissen, B. (2021). Cultural Sustainability and (Post-)digital Transformation(s) in the Context of Aesthetic, Arts, and Cultural Education. In B. Bolden & N. Jeanneret (Hrsg.), Visions of Sustainability for Arts Education. Value, Challenge and Potential (Bd. 3, S. 125–139). Springer.
  • Jörissen, B., & Klepacki, L. (2021). Krise, Kultur und die Fortsetzung des Lebens: Der Gedanke „kultureller Resilienz“. In M. Dietrich & V. Zalcbergaite (Hrsg.), Kultur. Spiel. Resilienz. Vom Wert der Kulturellen Bildung in Krisen (S. 57–63). kopaed.
  • Engel, J., Beach, D., & Jörissen, B. (2020). Introduction: cultural sedimentations – ethnography on the materiality and historicity of aesthetic practices. Ethnography and Education, 15(3), 267–269. https://doi.org/10.1080/17457823.2020.1738255
  • Jörissen, B. (2020). „Ästhetische Bildung“ im Regime des KomputablenZeitschrift für Pädagogik66(3), 341–356.
  • Jörissen, B. (2019). The Significance of Mediality in Relation to Multilocal Spatiality and Identity. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 13(1), 73–79. https://doi.org/10.1080/15595692.2019.1554842  
  • Jörissen, B. (2019, July 11). Territories of Theory: Post-colonial Irritations of my Educational-theoretical Practice. [Blog]. Education & Culture. https://joerissen.name/en/territories-of-theory-post-colonial-irritations-of-my-educational-theoretical-practice/
  • Jörissen, B., & Unterberg, L. (2019). Diversity Education through Artistic Means in Germany. In C. H. Lum & E. Wagner (Eds.), Arts Education and Cultural Diversity. Policies, Research, Practices and Critical Perspectives (pp. 223–232). Springer.
  • Jörissen, B. (2018). Subjektivation und ästhetische Bildung in der post-digitalen Kultur. Vierteljahresschrift Für Wissenschaftliche Pädagogik, 94, 51–70.
  • Jörissen, B., & Unterberg, L. (2018). Whose arts education – whose „quality“? A plea to rethink our modes of articulation. In T. Ijdens, B. Bolden, & E. Wagner (Eds.), Arts Education around the World: Comparative Research Seven Years after the Seoul Agenda. International Yearbook for Research in Arts Education (Vol. 5/2017, pp. 378–383).
  • Jörissen, B., Klepacki, L., & Wagner, E. (2018). Arts Education Research. In Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press. http://education.oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/9780190264093.001.0001/acrefore-9780190264093-e-31?rskey=bOBXKD&result=1

2025

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2025

2024

2023

2022

2021

2020

2019